آیا می دانستید دوقلوها تنها سه درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند؟ همین نادر بودن آنها دلیل خوبی است که در جوامع در سراسر جهان درباره قدرت های خارق العاده آنها افسانه های بسیاری شکل گرفته است.

در 40 سال گذشته میزان تولد دوقلو بیش از 60 درصد افزایش یافته است. هرچند دلایل این امر لزوما مسائل عرفانی نیست، اما آنچه که جالب به نظر می رسد، افزایش تعداد غیرمنتظره دوقلوها در – دنیای تجارت – است.

از آنجایی که فشارهای بازار، کسب‌وکارها را مجبور می‌کند راه‌های جدیدی برای به حداکثر رساندن کارایی بیابند – و در عین حال رضایت مشتری را افزایش دهند – بسیاری از شرکت‌ها در حال بررسی ایده ایجاد یک “دوقلوی دیجیتال” هستند تا به آنها کمک کند تا در مسیر پیشرفت‌ قدم بردارند.

 

دوقلو دیجیتال چیست؟

دوقلوی دیجیتال یک سازمان (DTO) یک کپی – مدل مجازی – از یک فرآیند، محصول یا خدمات واقعی است. این به شما امکان می‌دهد محصول، خدمات یا فرآیند خود را در یک نمونه دیجیتال تجزیه و تحلیل و بهینه سازی کنید تا بتوانید بهترین راه حل را کشف و پیاده سازی نمایید، یا مشکلات را پیش بینی کرده و آنها را قبل از تبدیل شدن به مشکلات در دنیای واقعی حل کنید.

 

مفهوم DTO جدید نیست. در واقع، بیش از یک دهه است که دوقلوهای دیجیتال برای تشخیص عملکرد موتورها و آسیاب‌های بادی و شبیه‌سازی رانندگی در صنایع مختلفی مانند هوانوردی و معدن استفاده می‌شوند. اما این ایده به شکل فزاینده ای مورد توجه قرار گرفته است و در سه سال گذشته در فهرست 10 گرایش فناوری استراتژیک برتر گارتنر قرار گرفته است.

درست مانند یک دوقلو در دنیای واقعی، یک دوقلوی دیجیتال هم کپی کربن ایستا نیستند. این یک نمایش پویا از آنچه در حال وقوع می باشد است، که برای سازگاری در زمان واقعی همگام سازی شده است. این جفت شدن دنیای مجازی و فیزیکی بینش هایی را ارائه می دهد که از وقوع شکست پیشگیری می کند، فرصت های جدید را برجسته می کند و حتی می تواند به شما در برنامه ریزی برای آینده کمک کند.

 

انجام یک برداشت دوگانه در عملیات تجاری

حجم بی‌پایان داده‌های موجود از طریق اینترنت اشیا (IoT) دلیلی کلیدی برای در مرکز توجه قرار گرفتن دوقلوی دیجیتال و توجه ویژه تحلیلگران صنعت بوده است. یکی از پیش‌بینی‌هایی که IDC در مورد دوقلوهای دیجیتال ارائه کرده است این است که شرکت‌هایی که در فناوری DTO سرمایه‌گذاری می‌کنند، 30 درصد بهبود در زمان‌های چرخه فرآیندهای حیاتی خود را شاهد خواهند بود.

این یک وعده فریبنده برای افزایش کارایی، پتانسیل اضافی برای صرفه جویی در منابع و بهبود سرعت و رضایت مشتری است، و این فقط زمانی منطقی است که بتوانید ببینید در فرآیندهای اصلی شما چه اتفاقی می افتد و سفر مشتری خود را دنبال کنید، به این ترتیب می توانید تغییرات مناسب را برای بهبود معنادار ایجاد کنید. به طور خلاصه، دوقلوی دیجیتال شما می تواند نشان دهد که چگونه می توانید به بهترین وجه ارزش را به سهامداران خود ارائه دهید.

شاید از خود بپرسید که اولین قدم چیست؟ خوب، دنیای دیجیتال بر داده ها متکی است. در واقع، دو محرک اصلی برای یک دوقلوی دیجیتال، داده و تجزیه و تحلیل هستند. در کنار اینترنت اشیا، عملیات تجاری جاری و سیستم‌های فناوری اطلاعات زیربنایی آن‌ها منبع اصلی داده‌ها هستند، زیرا هر مرحله از هر اقدام در هر فرآیند اصلی، فرآیند پشتیبانی و فرآیند فرعی ردیابی می‌شود.

بنابراین اگر سیستم های شما می توانند داده ها را ارائه دهند، بهترین راهکار برای استخراج و تجزیه و تحلیل آن چیست؟

 

استفاده از فرآیند کاوی به عنوان آینه شما

فناوری فرآیند کاوی عامل اصلی برای ساختن DTO شما است، چرا که این تکنولوژی از داده‌هایی که بصورت مستقیم از سیستم‌های عملیاتی شما گرفته شده اند برای ایجاد تصویری از مراحل فرآیند استفاده می‌کند، سریع است و مانند روش‌های سنتی، مانند نقشه‌برداری و مدل‌سازی فرآیند، در معرض خطا یا تعصب و جانبداری نیست.

فرآیند کاوی همچنین لایه‌ای از زمینه سازمانی را فراهم می‌کند و به شما امکان می‌دهد فراتر از «چگونگی» عملیات فرآیندی را ببینید و به شما کمک می‌کند تا «چرایی» رخ دادن مسائل به آن شکلی که اتفاق می‌افتند را عمیقا واکاوی کنید.

یکی از مزایای فناوری فرآیند کاوی، انعطاف پذیری آن است. اگر یک شرکت بزرگ هستید یا یک چشم انداز فرآیند پیچیده دارید، می توانید با یک نمای محلی از یک فرآیند خاص بصورت کامل شروع کنید. به این ترتیب می توانید با اتکاء به همان ایده هایی که تا آن لحظه بدست آورده اید به راحتی و به سرعت و بدون اینکه غرق در نیاز به تجزیه و تحلیل، اولویت‌بندی و بهینه‌سازی همه جنبه های کار بصورت یکجا شوید مسیر کار خود را ترسیم کنید.

گارتنر در “راهنمای بازار برای فرآیند کاوی” در سال 2018 اشاره کرد که فرآیند کاوی “به بخش اساسی و هسته ای هر ابتکار تحول کسب و کار تبدیل می شود و مطمئنا می تواند با ارائه بخش اتصال داده دوقلوی دیجیتال سازمان به هدایت ابتکارات تجاری دیجیتال کمک کند.

https://www.gartner.com/en/documents/3870291/market-guide-for-process-mining0

گارتنر همچنین پیش بینی می کند که تا سال 2020، 50 درصد از شرکت ها از دوقلوهای دیجیتال استفاده خواهند کرد. بنابراین، به نظر می رسد، پتانسیل ایجاد اسطوره ای جدید حول این راه حل وجود دارد، و شرکت هایی که به دنبال استفاده از این مزیت هستند می توانند با استفاده از فناوری فرآیند کاوی برای استفاده از قدرت کامل جفت شدن، موفقیت خود را تضمین کنند.