نرم افزار مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) چیست؟

نرم افزار مدیریت فرآیند کسب و کار (BPMS) نوعی نرم افزار است که به شرکت ها کمک می کند تا عملیات و فرآیندهای روزانه خود را با کارایی بیشتری مدیریت کنند. ابزارهایی را برای طراحی، مدل‌سازی، اجرا، خودکارسازی و بهبود مستمر فرآیندهای کسب‌وکار فراهم می‌کند. هدف BPMS ساده‌سازی عملیات، کاهش ناکارآمدی‌ها و بهبود عملکرد کلی و رضایت مشتری است.

این نرم افزار جریان های عملیاتی موجود را نظارت می کند، با خودکار کردن وظایف تکراری به ساده سازی آنها کمک می کند و آنها را با اهداف سازمانی همسو می کند. با ترسیم فرآیندهای روزانه، BPMS به شما کمک می کند تا گلوگاه های عملیاتی را کشف کرده و آنها را از بین ببرید و فرآیندهای شما را مرتبط تر و کارآمدتر کند.

انتخاب بهترین نرم افزار مدیریت فرآیند کسب و کار در فضایی که تعداد بسیار زیادی از این نرم افزار ها توسط شرکت های مختلف به بازار ارائه شده اند کار آسانی نیست . این تصمیمی نیست که به سادگی گرفته شود، زیرا برای یک خرید سازمانی افراد و سلایق زیادی را باید راضی و متقاعد کنید. یک انتخاب اشتباه نه تنها به معنای هدر رفت سرمایه روی نرم افزار است، بلکه می تواند به از دست دادن ساعت ها کار و تلاش نیز منجر شود.

این راهنما همه آنچه را که باید در مورد انتخاب نرم افزار مدیریت فرآیند کسب و کار مناسب و بهترین ارائه دهندگان نرم افزار bpm بدانید را به شما می گوید.

6 تا از بهترین نرم افزارهای BPM در سال 2023

در اینجا اطلاعات اولیه درباره برخی از بهترین ابزارهای BPM موجود در سال 2023 ارائه می شود.

  1. Kissflow

Kissflow یک نرم افزار BPM بدون کد است که واقعاً یک محل کار دیجیتال ایجاد می کند. این نرم افزار به ساده‌سازی و خودکارسازی تمام فرآیندهای کاری، پروژه‌ها، نمونه کارها و همکاری بین بخش های مختلف کمک می‌کند.

برخی از بهترین ویژگی‌های این نرم افزار شامل داشبورد کاربر پسند، قالب‌های گزارش قابل تنظیم و طراحی فرم پیشرفته است.

این نرم افزار برنامه های قیمت گذاری انعطاف پذیری را با شروع از 199 دلار در ماه برای مشاغل مختلف ارائه می دهد که طیف گسترده ای از ویژگی ها و پایگاه کاربر را پوشش می دهد.

 

  1. Processmaker

Processmaker یک راه حل BPM و گردش کار با کد کم است که به شما امکان طراحی، خودکارسازی و استقرار فرآیندهای تجاری را می دهد. برای شرکت‌هایی که به نرم‌افزار BPM در مقیاس سازمانی و آماده تولید نیاز دارند، این نرم افزار یک گزینه ایده‌آل است.

چیزی که آن را از رقبا متمایز می‌کند این واقعیت است که می تواند با انواع مختلف میزبانی از جمله میزبانی در محل، ابر یا منبع باز کار کند.

این شرکت سه برنامه قیمت گذاری دارند که از 1500 دلار در ماه شروع می شود.

  1. Zoho Creator

Zoho Creator یک برنامه توسعه اپلیکیشن کم کد است که به کاربران اجازه می دهد فرم های سفارشی ایجاد کنند، گردش کار طراحی کنند و صفحات ارائه مطالب و اطلاعات را بسازند. این بهترین انتخاب برای شرکت هایی است که به دنبال راه حل های DIY هستند.

قیمت می تواند از 10 تا 15 دلار برای هر کاربر در ماه متفاوت باشد.

 

  1. نینتکس

نینتکس تحول دیجیتال را برای SMB ها و شرکت ها به واقعیت تبدیل می کند. این نرم افزار امکان انتخاب گزینه ابری و یا میزبانی سنتی خود در محل را ارائه می دهد. همچنین نرم افزار نینتکس برای کار در کنار ابزارهایی مانند Office365، Sharepoint و Project Server طراحی شده است.

پلتفرم Nintex دارای قابلیت هایی برای گردش کار پیشرفته، فرم های مدرن، نقشه برداری و مدیریت فرآیند، برنامه های موبایل و RPA است.

مجموعه نینتکس دارای محصولات مختلفی است که قیمت آنها از 850 دلار در ماه شروع می شود.

 

  1. بیزاگی

Bizagi راه حل های اتوماسیون را برای شرکت ها در قالب 3 محصول ارائه می دهد – Bizagi Modeler، Bizagi Studio و Bizagi Automation. نرم افزار Modeler از نسخه منحصر به فرد Bizagi از BPMN استفاده می کند، و به دانش استفاده و آموزش مناسب نیاز دارد.

Bizagi گزینه های میزبانی ابری و همچنین میزبانی داخلی را ارائه می دهد.

Bizagi قیمت خود را در وب سایت خود اعلام نمی کند و از شما می خواهد که برای قیمت با آنها تماس بگیرید.

 

  1. Bpm’online

Bpm’online یک نرم افزار BPM با کد کم برای شرکت ها است. می توان آن را در قالب محصولات مجزا و مستقل خریداری کرد –  بازاریابی آنلاین bpm’، فروش آنلاین bpm’  و خدمات آنلاین  – bpm’ یا به عنوان یک گزینه یکپارچه به همراه studio bpm’online.

هم میزبانی داخلی و هم مبتنی بر ابر ارائه می دهد.

استودیوی Bpm’online دارای نسخه رایگان و نسخه سازمانی به مبلغ ۲۵ دلار برای هر کاربر در ماه است.

ویژگی هایی که در نرم افزار BPM نیاز دارید

قبل از اینکه مطمئن شوید بهترین نرم افزار BPM برای شما چیست، بهتر است با ویژگی هایی که این نرم افزار باید ارائه دهد آشنا شوید.

 

  1. ابزار نمودار فرآیند بصری

بهترین نرم‌افزار BPM باید دارای یک ابزار نمودار فرآیند بصری باشد که به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون دانش کدنویسی، جریان‌های کاری را به راحتی طراحی کنند. این کار فشار را از تیم فناوری اطلاعات برداشته و کنترل را در دست کاربر نهایی قرار می دهد.

  1. طراح فرم بصورت بکشید و رها کنید

از بین فرم ساز ها می توانید فرم ساز ساده یا پیچیده را انتخاب کنید. هنگام انتخاب، دو جنبه را در نظر داشته باشید. اول، کاربران نهایی با چه چیزی راحت خواهند بود؟ دوم، آیا می‌توانید با پیچیده‌تر شدن فرآیندها، بالا رفتن ارزش آن را پیش‌بینی کنید؟

 

  1. پویایی

سیستم‌های BPM که با پشتیبانی پویا و فعالی ندارند، شما را در معرض شکست قرار می‌دهند. اگر پشتیبانی و توسعه در حین استفاده به راحتی در دسترس نباشند ممکن  است فرآیند ها تاخیر ها و مشکلاتی را تجربه کنند.

  1. گزارش و تجزیه و تحلیل

یکی از عواملی که اجرای BPM را بسیار برتر از تنها دیجیتالی کردن فرآیند ها بصورت صرف می کند، قابلیت های قدرتمند تجزیه و تحلیل و گزارش است. آنها برای به دست آوردن بینشی در مورد نحوه عملکرد فرآیندها و بهبودهای مورد نیاز بسیار مهم هستند.

 

  1. ادغام آسان

قابلیت ادغام با سایر نرم افزارها برای اینکه یک نرم افزار BPM خوب و کارآمد شناخته شود بسیار حیاتی است. اگر نرم افزار BPM انتخابی نتواند با سایر نرم افزارها بصورت یکپارچه کار کند و هماهنگ شود، نتیجه کار زمان و تلاش زیادی است که باید برای انتقال داده ها بین برنامه های مختلف صرف شود.

  1. مدیریت پرونده تطبیقی

باید توجه داشته که همه کارهای جاری در سازمان ها لزوما به خوبی تعریف نشده اند و مانند فرآیندها ساختار یافته نیستند. مقدار نسبتاً زیادی عدم قطعیت وجود دارد که نمی‌توان آن را با روش‌شناسی مرسوم BPM مدیریت کرد. هنگامی که نرم افزار BPM شامل ویژگی های مدیریت پرونده تطبیقی ​​می شود، راه حل جامع تری ارائه می دهد.

 

  1. مدیریت داده ها و اسناد

امروزه کسب و کارها با سرعت رعد آسایی پیش می روند. منطقی است که حجم داده ها و اسناد تولید شده بسیار زیاد باشد. یک سیستم BPM خوب می تواند داده ها و اسناد را به طور موثر مدیریت کند و منبع بسیار ارزشمندی از دانش را ایجاد و حفظ کند.

  1. کنترل دسترسی مبتنی بر نقش

امنیت داده ها یک نگرانی مهم برای سازمان ها در همه جا است. نرم افزار BPM را انتخاب کنید که کنترل دسترسی گرانولی به داده ها را تسهیل می کند. محدود کردن دسترسی به داده‌های محرمانه بر اساس نقش‌ها، راه مؤثری برای اطمینان از حفظ امنیت است.

 

  1. همکاری

صرف نظر از ماهیت کار، ارتباط موثر بین انجام دهندگان وظایف همیشه مورد نیاز است. برای بهره وری بهینه، بهتر است همه مکالمات پیرامون کار بر روی یک پلتفرم واحد انجام شود. نتیجه جابجایی بین برنامه های ارتباطی مختلف باعث بی نظمی و اتلاف وقت می شود.

 

  1. یکپارچه سازی مدیریت پروژه

کسب‌وکارها شامل انجام فعالیت‌هایی می شوند که ممکن است تنها یکبار اتفاق بیوفتد و نمی‌توان آن‌ها را به عنوان یک فرآیند طبقه‌بندی کرد. گاهی اوقات، حتی پروژه ها نیاز به ساده سازی و بهینه سازی دارند. انتخاب یک نرم‌افزار BPM که به این امکان توجه دارد و شامل توانایی مدیریت پروژه‌ها به طور موثر باشد، بسیار ارزشمند خواهد بود.

 

ارزیابی نرم افزار BPM

در اینجا چک لیستی از سوالات مفیدی که در هنگام ارزیابی نرم افزار BPM باید به آنها پرداخته شود ارائه شده است.

  • نیازهای BPM تیم شما چیست؟ به چه اهداف تجاری می خواهید دست پیدا کنید؟
  • بودجه تایید شده توسط تیم مالی شما چقدر است؟
  • به چه نوع میزبانی نیاز دارید – در محل یا ابر؟
  • چه نوع مدل مجوزی را ترجیح می دهید – منبع باز، نسخه های محدود رایگان یا نسخه های کاملاً پولی؟
  • هزینه نرم افزار چقدر است؟ هزینه های پنهان چیست؟
  • آیا مشتریان کسب و کار شما با مشکل خاصی در استفاده از خدمات شما رو برو هستند؟
  • مشتریان فعلی چه نوع ROI (بازگشت سرمایه) از خدمات شما کسب می کنند؟
  • کاربران نهایی چه سطحی از دانش فنی دارند؟
  • آیا نرم افزار BPM می تواند مقیاس پذیر باشد؟
  • آیا می تواند به رعایت مقررات صنعت پایبند باشد؟
  • تیم قبل از استفاده از نرم افزار به چه میزان آموزش نیاز دارد؟
  • نظرات در مورد پشتیبانی محصول چیست؟