راهحلهای برنامهریزی منابع سازمانی (ERP) به بلوغ رسیده و دامنه خود را برای پشتیبانی از اکثر عملکردهای تجاری، از فرآیندهای پشتیبان مانند حسابداری، منابع انسانی، تدارکات و تولید گرفته تا عملکردهای دفتری مانند اتوماسیون نیروی فروش (SFA)، اتوماسیون بازاریابی و تجارت الکترونیک گسترش دادهاند. کسبوکارها نه تنها برای کاهش هزینهها از طریق حذف فرآیندهای اضافی و خودکار کردن کارهای روزمره، بلکه برای دسترسی کارکنان به اطلاعات حیاتی برای تصمیمگیری بهتر و سریعتر، به ERP متکی هستند.
از آنجایی که شرکتها به طور فزایندهای برای اجرای کسبوکار خود به ERP متکی هستند، این سیستمها برای ترکیب فناوریهای جدید و پشتیبانی از طیف وسیعتری از عملکردها به تکامل خود ادامه میدهند. در این مقاله، ما هشت روند اصلی را پوشش خواهیم داد که باید در سال 2023 و بعد از آن به آنها توجه داشت.
نکات کلیدی
- کسبوکارها همچنان به سمت ERP ابری حرکت میکنند. انتظار میرود بازار جهانی ERP ابری سالانه 13.6 درصد رشد کند و تا سال 2025 به 40.5 میلیارد دلار برسد.
- هوش مصنوعی (AI) و بهویژه یادگیری ماشینی، به بهینهسازی فرآیندهای تجاری بیشتر، ارائه بینشهای جدید و ایجاد تعاملات شخصی با مشتری کمک میکند.
- ERP همچنان به شکل فزاینده ای با فناوریهای دیگر مانند دستگاههای اینترنت اشیا (IoT) و رسانههای اجتماعی ادغام میشود تا حتی بیشتر خودکار شود و دید بیشتر و تجربه بهتری برای مشتری فراهم کند.
- امروزه راه حلی که بتواند از کار از راه دور پشتیبانی کند اهمیت بسیاری پیدا کرده است، چراکه سازمان ها به طور فزاینده ای به نیروی کار پراکنده در پی شیوع ویروس کرونا متکی شده اند.
8 روند ERP برای سال 2023
-
Cloud ERP
در گذشته، بسیاری از سازمانها از برنامههای ERP در محل (on-premises) استفاده میکردند و تمایلی به سپردن برنامههای تجاری اصلی به ابر نداشتند، اما این روند به سرعت در حال تغییر است. کسبوکارها از ERP ابری استفاده میکنند تا از استقرار سادهتر، هزینههای کمتر، قابلیت ارتجایی (یعنی توانایی تنها استفاده از منابع لازم در هر زمان معین)، عملکردهای جدید، نیاز کمتر به منابع IT داخلی و توانایی افزودن آسان کاربر ها و توابع برای هماهنگ شدن با رشد کسب و کار بهره ببرند.
این بیماری همهگیر ارزش ERP ابری را روشنتر کرده و تغییر از سبک نصب نرمافزار بصورت محلی را تسریع کرده است، تا حدی به این دلیل که برنامههای مبتنی بر ابر به کارمندان اجازه میدهند تا کار خود را از هر نقطهای با اتصال به اینترنت انجام دهند و نیازی به حضور در دفتر ندارند. برخی از مدیران مالی که به دنبال کاهش هزینهها در دوره عدم ثبات اقتصادی هستند، در واقع سرمایهگذاری در ERP ابری را افزایش میدهند تا پسانداز کنند و از نیروی کار راه دور خود بهتر حمایت کنند. یک نظرسنجی در سال 2020 از مدیران مالی نشان داد که 20٪ انتظار دارند بیشتر روی فناوری های ERP ابری هزینه کنند.
-
ERP دو لایه
در گذشته، بسیاری از شرکت ها سعی کردند یک سیستم ERP واحد را هم برای دفتر مرکزی و هم برای تمام دفاتر منطقه ای و شرکت های تابعه مستقر کنند. اما در عمل، اجرای این رویکرد اغلب پرهزینه و بسیار چالش برانگیز بوده است. شرکتهای تابعه اغلب نیازمندیهای تخصصی داشتند، به عملکرد کامل سیستم شرکتی نیاز نداشتند و با رویکرد یکسان برای همه به سختی کنار می آمدند.
به همین دلیل است که ERP دو لایه یکی از برترین گرایشهای ERP در سال 2023 شناخته شده است. ERP دو لایه استراتژی است که سازمانها را قادر میسازد تا از سرمایهگذاری خود در سیستمهای ERP موجود در سطح شرکت (سطح 1) استفاده کنند، در حالی که شرکتهای تابعه و بخشها با استفاده از راه حل های مختلف ERP (سطح 2)، که اغلب مبتنی بر ابر است کار می کنند. شرکت های بزرگتر ممکن است به استفاده از سیستم ERP اصلی خود برای امور مالی و سایر فرآیندهای اصلی ادامه دهند، در حالی که واحدهای تجاری کوچکتر به راه حل هایی روی می آورند که نیازهای تخصصی آنها را برطرف می کند. اثربخشی این رویکرد تا حدی به توانایی مبادله دادهها بین لایهها بستگی دارد – برخی از راهحلهای ابری ردیف 2 شامل قابلیتهای طراحی شده برای ادغام با سیستمهای ERP شرکتی هستند.
این روش مزایای زیادی دارد. اغلب هزینه کمتری نسبت به تجهیز سیستم ERP شرکتی برای جوابگویی به نیازهای کل کسب و کار دارد. راه حل سطح 2 ممکن است برای پیاده سازی ساده تر باشد و به شرکت های تابعه انعطاف پذیری بیشتری برای پاسخ به شرایط در حال تغییر کسب و کار ارائه دهد. علاوه بر این، رویکرد دو لایه ممکن است برای سازمانهایی که در حالت رشد بالا قرار دارند مناسبتر باشد. همانطور که گارتنر بیان میکند، سازمانهای بزرگ باید ارزیابی کنند که آیا یک استراتژی ERP دو لایه، مزایای کسبوکار بیشتری نسبت به استراتژی تکلایهای ارائه میدهد، به ویژه با مدرنسازی واحدهای تجاری کوچک و بالقوه با رشد سریع.
-
تحول دیجیتال
تحول دیجیتال به ادغام فناوری دیجیتال در تمام کارکردهای تجاری برای بهبود عملکرد های روزانه اشاره دارد. این رویکرد اغلب می تواند درآمد و رقابت را افزایش دهد و در عین حال بهره وری کارکنان را افزایش دهد و خدمات و ارتباطات مشتری را بهبود بخشد.
از آنجایی که یک سیستم ERP معمولاً بیشتر بخشهای یک شرکت را تحت تاثیر قرار می دهد، بهترین گزینه برای ایجاد این تحول در سازمان ها می باشد. در واقع، گزارش گرایشهای ERP 2020 Accenture نشان داد که سه چهارم کسبوکارهای بریتانیا از ERP ابری بهعنوان دروازهای برای مدرنسازی استفاده میکنند. چندین مورد از روندهای برجسته شده در زیر – از جمله ادغام ERP با دستگاه های IoT و پذیرش هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل پیشرفته – را می توان بخشی از این تحول دیجیتال در نظر گرفت.
-
سایر فناوری های همگام شده با ERP
در حالی که ERP مدرن یک عنصر اصلی در تحول دیجیتال شرکت ها است، این تنها بخشی از یک سرمایه گذاری بزرگتر برای فناوری در شرکت است. شرکت ها در حال ادغام برنامه های تجاری خود با سایر فناوری های جدید از جمله اینترنت اشیا هستند تا فرآیندهای اصلی را بهبود بخشند. برای مثال، خردهفروشان از سیستمهای مدیریت انبار استفاده میکنند که دادهها را از اسکنرهای متحرک و انتقالدهندههای هوشمند جمعآوری میکنند تا حرکت کالاها را در انبار ردیابی کنند. برخی شرکتها ERP را با تجارت الکترونیک ادغام میکنند تا گردشهای کاری سفارش آنلاین را بهبود بخشند، بهطور خودکار روند سفارش را پیگیری کنند، سطح موجودی را بهروزرسانی کنند و پرداخت را ثبت کنند.
در سال پیش رو نیز ارتباط بیشتری بین رسانه های اجتماعی و ERP وجود خواهد داشت. با مشاهده فعالیت رسانه های اجتماعی مشتریان و مشتریان بالقوه، شرکت ها می توانند درک کامل تری از مخاطبان خود ایجاد کنند که به آنها امکان می دهد استراتژی های بازاریابی دیجیتال و تجربه مشتری خود را ارتقا دهند. با ادغام دادههای حاصل از تعاملات رسانههای اجتماعی با تاریخچه سفارش فروش و ارتباط با مشتریان، شرکتها میتوانند بینش بیشتری در مورد کل فرآیند فروش به دست آورند و روشهای جدیدی را برای هدفیابی و فروش آزمایش کنند.
-
شخصی سازی
در گذشته، با پلتفرمهای ERP با زبانهای برنامهنویسی پیچیده، سفارشیسازی برای نیازهای تخصصی هر کسبوکار بسیار دشوار بود. اما سازمانها اکنون میتوانند از پلتفرمهای ERP ابری که برای پیکربندی آسانتر طراحی شدهاند، یا آنچه که تحلیلگران آن را پلتفرمهای «کد کم» مینامند، استفاده کنند. همچنین طیف رو به رشدی از راه حل های ERP متناسب با نیازهای صنایع خاص وجود دارد.
از آنجایی که شرکتها بر ارائه تجربیات شخصیتر و مرتبطتر به مشتریان تمرکز میکنند، به سیستمهای ERP نیاز دارند که بتواند این نیازها را با ویژگیهایی مانند داشبوردهای قابل شخصیسازی پاسخ دهد. یکی از روندهای نوظهور، محبوبیت رو به رشد رابط های کاربری کمکی و مکالمه مبتنی بر هوش مصنوعی مانند ربات های چت است که می توانند صدای کاربر یا ورودی متن را تفسیر کنند و با استفاده از اطلاعات مشتری و سفارش ذخیره شده در ERP به سؤالات پاسخ دهند.
-
بینش ها و پیشرفت های مبتنی بر هوش مصنوعی
قابلیتهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی که در سیستمهای ERP تعبیه شدهاند، در پشت صحنه کار میکنند تا به افزایش تقاضا برای شخصیسازی و بهبود طیف وسیعی از فرآیندهای تجاری کمک کنند. در حالی که شرکتها در گذشته میتوانستند عملکرد هوش مصنوعی را به برخی از سیستمهای ERP اضافه کنند، اکنون فروشندگان بیشتری نرمافزار ERP را با این قابلیتها ارائه میدهند.
هوش مصنوعی می تواند مزایای قابل توجهی را برای مشاغل ایجاد کند، از جمله:
بینش بیشتر. از آنجایی که سازمانها اطلاعات عملیاتی و مشتریان بیشتری را نسبت به قبل جمعآوری میکنند، به هوش مصنوعی نیاز دارند تا بر اساس آن اطلاعات، بینشهای ارزشمند تجاری را ارائه دهند. فناوریهای هوش مصنوعی حجم وسیعی از اطلاعات بدون ساختار را اسکن میکنند، الگوها را به سرعت شناسایی میکنند و روندهای مختلفی را پیشبینی میکنند که تشخیص آنها بدون استفاده از هوش مصنوعی امکانپذیر نیست.
فرآیندهای بهبود یافته. هوش مصنوعی به خودکارسازی و بهبود طیف وسیعی از فرآیندها کمک می کند. برای مثال، سازندهای را در نظر بگیرید که استراتژی موجودی به هنگام یا فقط در صورت نیاز (just-in-time inventory) را اتخاذ میکند، که هدف آن تامین نیاز در آخرین لحظه ممکن برای به حداقل رساندن هزینههای حمل و نگهداری موجودی است. هوش مصنوعی، در قالب یادگیری ماشینی، میتواند عملکردهای تحویل موارد مورد نیاز و فعالیت های کارگران را برای افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها بهینه کند. مطالعه IFS در سال 2019 نشان داد که 40 درصد از تولیدکنندگان برای برنامهریزی موجودی و تدارکات استفاده از هوش مصنوعی را در برنامه دارند و 36 درصد قصد دارند از آن برای برنامهریزی تولید و مدیریت ارتباط با مشتری استفاده کنند.
-
پیش بینی تجزیه و تحلیل
اشتیاق به ERP القا شده با هوش مصنوعی، تمایل روزافزون سازمانها به استخراج دادههای عملیاتی و مشتریان خود را برای بینشهای جدید و مرتبط نشان میدهد که خطوط بالا و پایین را افزایش میدهد.
در حالی که همیشه میتوان برای نشان دادن آنچه در گذشته یک کسبوکار اتفاق افتاده است، دادههای ERP را تجزیه و تحلیل کرد، تمرکز در سال 2023 و بعد از آن، استفاده از تجزیه و تحلیل پیشبینیکننده برای کشف و رسیدگی به آنچه در آینده احتمالاً رخ میدهد، است. برای مثال، نرمافزار با قابلیتهای یادگیری ماشینی میتواند دادههای یک شرکت تعمیر و نگهداری در مورد تعمیرات ماشین را بررسی کند تا پیشبینی کند که چه زمانی احتمال خرابی رخ میدهد. سازمان می تواند برنامه های تعمیر و نگهداری را بهینه کند تا قطعات را درست قبل از ایجاد مشکل، سرویس یا تعویض کند.
-
ERP موبایل
ارائه دهندگان ERP مدتی است که پشتیبانی تلفن همراه را ارائه کرده اند و برنامه های تلفن همراه در حال تبدیل شدن به یک امر معمول هستند. راهحلهای ERP در حال تکامل هستند تا دسترسی در حال حرکت به دادههای حیاتی کسبوکار را فراهم کنند و به کارمندان این امکان را میدهند که وظایف back-end و front-end را بدون توجه به جایی که هستند، از داخل انبار گرفته تا پایانههای صندوق خردهفروشی تا حتی از داخل فرودگاه انجام دهند. ERP موبایل همچنین میتواند همکاری برای نیروهای کار پراکنده در مناطق زمانی مختلف را تسهیل کند.
برنامههای ERP موبایل که با یک رابط کاربرپسند طراحی شدهاند، میتوانند به کاربران کمک کنند تا زمانی که جلوی رایانه نیستند، کار خود را انجام دهند. کارمندان میتوانند کارهایی مانند گزارش هزینه، ثبت تماس و ردیابی زمان را انجام دهند و میتوانند وضعیت گردش کارهای حیاتی یا تأییدیهها را از تلفن خود مشاهده کنند. ERP موبایل دادهها و بینشهای بیدرنگ را ارائه میکند و مزایای کلی از جمله دسترسی از راه دور همیشه روشن، بهرهوری بهبود یافته، ضبط سریعتر و دقیقتر داده و افزایش چابکی را ارائه میدهد.
تحول بعدی چیست؟ آینده ERP
انتقال به ابر ERP احتمالاً زمانی سرعت میگیرد که شرکتها متوجه شوند که اگر ERP و ماژولهای مرتبط با آن را به ابر منتقل کنند، به دست آوردن سرعت و چابکی مورد نیاز برای رقابت در بازار امروز بسیار آسانتر است. سازمانهایی که قبلاً روی ERP ابری سرمایهگذاری کردهاند به دنبال راههایی برای استفاده بیشتر از قدرت ابر هستند.
در کوتاه مدت، سازمان ها همچنین به تمرکز بر روی اطمینان از بهینه سازی نرم افزار ERP خود برای کار از راه دور ادامه خواهند داد. این شامل ارائه عملکرد بیشتر ERP تلفن همراه، اطمینان از دسترسی از راه دور ایمن، پشتیبانی از آموزش از راه دور و افزایش اتوماسیون گردش کار است.
روند دیگری که شاهد آن خواهیم بود گسترش بیشتر قابلیت های مدیریت زنجیره تامین ERP برای کمک به محافظت از سازمان در برابر اختلالات زنجیره تامین یا سایر تغییرات سریع در شرایط اقتصادی جهانی است.
همانطور که مایکل لارنر، تحلیلگر اصلی ABI Research میگوید، «ارکستراسیون زنجیره تأمین نیاز به نرمافزاری دارد که بیش از یک سیستم ثبت باشد و تجزیه و تحلیل ریسک و شبیهسازیها را ارائه دهد، و تولیدکنندگان را قادر میسازد شوکهای زنجیره تأمین را درک کرده و برای آن آماده شوند».
دیوید لوتر | استراتژیست محتوای دیجیتال
21 فوریه 2023