آمار جهانی نشان می دهد بیش از 69% از شرکت ها در راستای ایجاد شتاب دیجیتال و ابتکارات اتوماسیون شغلی کسب و کارشان، از یک سیستم ERP استفاده کرده اند (Deloitte, 2021). همچنین، در بین کسب و کارهای نو ظهور و استارت آپ ها، 95% از یک سیستم ERP استفاده می کنند (Cybrosys, 2021).
در زمانیکه شرکت ها بیشتر هزینه های میزبانی فناوری اطلاعات خود را به ابر منتقل می کنند، کاربران ERP تمایل چندانی به استفاده از این سیستم در حالت ابر ندارند. در سال 2021، 35% از سازمان ها در سراسر جهان همچنان نرم افزار ERP را بصورت نصب لوکال ترجیح می دادند. با وجود اینکه کسب و کارهایی که به ابر انتقال پیدا کرده اند این امتیاز را دریافت می کنند تا ارزش تجاری خود را افزایش دهند، تنها 63.7% از سازمان ها SaaS ERP را پذیرفته اند (Panorama Consulting, 2022).

از میان سازمان هایی که پیاده سازی بصورت نصب لوکال را ترجیح می دهند، 34% عنوان کردند که بخاطر مسائل امنیتی تصمیم به نصب لوکال گرفته اند، و 16.3% خطر از دست دادن داده ها را به عنوان دلیل اصلی انتخاب نصب لوکال ERP عنوان کرده اند (Panorama Consulting, 2022).

نرم افزار ERP

نرم افزار ERP

بیشترین کاربران ERP ابری به ترتیب اروپا با 72.5%، آمریکای شمالی با 71.7%، و آفریقا با 70% است. شرکت ها و سازمان ها در خاور میانه بیشترین میزان استفاده از ERP بصورت نصب لوکال را تشکیل می دهند 47.1%. سازمان هایی که نصب لوکال ERP را ترجیح می دهند، عوامل تاثیر گذار در پذیرش ERP ابری را شناسایی کرده اند که شامل ویژگی های نوآوری، عوامل تکنولوژیکی، عوامل سازمانی و عوامل محیطی می باشد(Christiansen et al, 2021) .

ویژگی های نوآوری موثر بر تصمیم گیری ها شامل مزیت رقابتی درک شده، آزمایش پذیری و مشاهده پذیری است. عوامل تکنولوژیکی به این ترتیب شرح داده شده اند؛ کیفیت سیستم، امنیت، وابستگی به فروشنده، و دسترسی به داده ها. مزیت مالی و پشتیبانی مدیریت بالا در بین عوامل سازمانی هستند، در حالیکه عوامل محیطی شامل فشارها و حمایت های رقابتی و نظارتی، وابستگی به فروشنده، و مزیت نسبی می شود (Christiansen et al, 2021).

همچنین آمار نرم افزار ERP در نرخ بازگشت سرمایه (ROI) نشان می دهد که سرمایه گذاری در سیستم ERP ارزش افزوده قابل توجهی برای سازمان خواهد داشت. در بین شرکت هایی که به تجزیه و تحلیل ROI پرداخته اند و حداقل برای یک سال فعال بودند، 81% اعلام کردند که پیاده سازی ERP انتظارات بازگشت سرمایه آنها را برآورده ساخته است. بخصوص، در حوزه های مدیریت موجودی (92.9%)، انطباق داده ها (84%) و تعامل با تامین کنندگان (82.5%) منافع مد نظر در کمترین زمان ممکن حاصل گردیده است. بیشتر شرکت ها (74.8%) بهره وری و کارایی را به عنوان مهمترین مزایای بکارگیری سیستم ERP عنوان کردند و 62.6% هزینه های نگهداری فناوری اطلاعات را به عنوان دومین مزیت و همچنین 58.8% هم بهبود تجربه مشتری را مزیت بعدی سیستم های ERP عنوان کرده اند (Panorama Consulting, 2022).

بازار ERP در سالهای اخیر رشد پیوسته ای داشته است. مشاهده آمار زیر در ارتباط با اندازه بازار نرم افزار ERP می تواند جالب باشد:

  • ارزش بازارجهانی ERP از $143.04 billion در سال 2021 به $161.73 billion در سال 2022 رشد داشته است.
  • با در نظر گرفتن نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR)13.1%، انتظار می رود این بازار تا سال 2026 به ارزش بازار $251.56 billion برسد (The Business Research Company, 2022).
  • بیشترین استفاده کننندگان ERP ابری را اروپا (72.5%)، آمریکای شمالی (71.7%)، و آفریقا (70%)  تشکیل می دهند (Christiansen et al, 2021).
  • شرکت های خاورمیانه بیشترین میزان استفاده از سیستم های ERP نصب لوکال را با 47.1% تشکیل می دهند (Christiansen et al, 2021).